lördag 25 december 2010

Vänster/Höger

Har ni tänkt på hur mycket i samhället som är gjort för att man ska använda högerhanden istället för vänsterhanden? Det märks verkligen att majoriteten av befolkningen är högerhänt! För det mesta är det bara drygt att ha en högersida som är muppigare än vänstersidan..

Till exempel tangentbordet, klockrent gjor för att man ska anvnäda högern mer än vänstern. När kommer tangentbordet/laptopen med numpadpen till vänster om "vanliga" tangenterna? Jag skulle köpa direkt!! Eller som musar som är gjorda för högerhänta, finns hur många olika nmodeller som helst att välja bland och i olika prisklasser! Är man vänsterhänt så finns det EN, svindyr, typ 600:-. Iaf på de butiker jag var på, kanske hade funnits fler om jag letat runt lite :P Kortterminalen på matbutiker, kortremsläsaren sitter på högersida, vart är kortterminalen med kortremsläsaren på vänstersida om själva apparaten? Kanske finns nånstans bara att jag inte sett den? Rulltrappor är oxå förbaskat spännande, där finns det nån lag om att alla som står och håller i sig i ledstången ska stå till höger. Det e ju iofs rätt logiskt med tanke på att vi har högertrafik i Sverige. Men tänk på oss som hellre håller i oss i vänster sidan då? :P Jag trodde att det skulle bli bra när jag var i London, med vänstertrafik och att det även gällde i rulltrappor, så var det tyvärr inte :( Knapplaceringar och spakplaceringar i bilar e oxå rätt mycket anpassat för att använda höger arm och ben mer än vänster.

Men det finns ett ställe som jag kommer på nu när det e mycket bättre att ha en mindre muppig vänstersida! :D Drive-inen på MAX/McDonalds!! Gud vad jobbigt det vore att ha en vänstersida som muppar upp allt då, skulle vara mycket mer spännande/svårare att ta emot mat då :P Det e nog undantaget som bekräftar regeln. Tycker faktiskt att det väger upp rätt många av nackdelarna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar