onsdag 29 december 2010

Vad krävs?

Oj vad jag känner att jag har mycket i huvudet idag som jag vill skriva om, tur att det är några timmar kvar innan det är dags att sova!

Något som jag kommer att tänka på lite då och då är vad som krävs för att trotsa ett handikapp och leva ett normalt liv trots ett handikapp? För det tror jag att jag kan säga att jag gör utan att ljuga. Det e sällan jag låter kroppen bestämma vad jag ska göra med mitt liv. Självklart finns det sånt jag valt bort, sånt som är helt normalt att göra för de allra flesta. Men när det kommer till dom stora viktiga sakerna i mitt liv har jag inte låtit kroppen ha så mycket att säga till om! Har jag velat göra något och inte klarat av att göra det "som man ska" så har jag ofta hittat på ett eget sätt att göra det på.

Det finns stunder när jag allvarligt funderar över vad det är som driver mig, ett exempel är när jag varit och handlat och kommer hem helt genomsvettig efter att släpat matkassarna, eller när jag halvt håller på och bränner fingrarna av mig när jag ska löda nåt.. Men alltid kommer jag fram till samma svar, skulle jag inte göra dom sakerna så skulle inte jag vara den jag är. Och det är helt naturligt för mig att få kämpa lite då och då. Det måste vi all oavsett om vi har ett handikapp eller inte.

Något av det viktigaste för att klara av vardagen själv, är enligt mig att ha en envishet och en glöd som slår det mesta. Envisheten kan jag utan att ljuga säga att jag har en stor portion av :) Envishet är något man övar upp tidigt när man börjar leka och utmanas med diverse leksaker. Glöden tror jag är något man får från sina föräldrar, har dom glöden och drivet och kämpar så är det naturligt att man själv tar över det när man så sakta börjar släppa taget så smått från föräldrarnas trygga famn. Det är enligt mig två delar som man måste vara rädd om om man ska klara att leva ett normalt liv med ett handikapp.

Men det absolut viktigaste är att ha personer runt om sig stöttar en och finns där dom dagarna som är mindre bra, när man verkligen inte orkar. Jag har haft en otrolig tur som har en sån underbar familj och underbara vänner som alltid stöttar mig, ni vet vilka ni är! Och jag är otroligt glad att jag har er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar