onsdag 29 december 2010

En lika udda som skön konversation

Min mamma och jag är rätt bra på att prata på om det mesta och det gäller så klart att passa på nu när jag bor hemma hos dom över jul och nyår :) Idag kom vi iaf in på yrkesval och handikapp och att det finns visa yrkesval som kanske är mindre lämpliga om man har ett handikapp. Ett fysiskt krävande jobb har ju sina nackdelar om man har en kropp som inte riktigt fungerar. Men det e klart att det fungerar i viss utsträckning om man har en arbetsgivare som är tillmötesgående! Men jag personligen skulle inte utsätta mig för att jobba som byggarbetare eller skidlärare. Vart gränsen går e så klart individuellt och föräldrar och anhöriga kanske ska försöka vara med lite och styra så man inte väljer att utbilda sig till något som man sen inte klarar av att jobba med, mindre kul att stå där då med ett antal hundratusen i studielån och vara utbildad till ett jobb man inte klarar av.

Så, vart ska man sätta gränsen? Gränsen för mig verkar ha gått om jag hade velat bli fotbollsproffs! Om jag hade kommit hem från skolan och velat bli fotbollsproffs så medgav mamma att hon nog hade gått in och försökt styra lite. Haha, nu när jag sitter och skriver det här sitter jag fortfarande och småskrattar för mig själv! Jag som fotbollsspelare, det vore något det! Självklart ska föräldrar och anhöriga stötta och backa upp de drömmar som ett barn med ett funktionshinder har, när jag var liten drömde jag om att bli rymdforskare! Och det e ju lite åt samma håll civilingenjör. Det e definitivt ett jobb jag kommer att klara av så länge jag slipper stå framför en massa folk och prata, det e något jag fortfarande är urkass på ;)

Så, drömmar ska man ha, men man ska se till att dom är satta på en rimlig nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar