söndag 4 september 2011

Skjuta upp saker är inget bra sätt att leva livet..


En av anledningarna till att jag inte har kommit igång och skrivit CV och personligt brev tidigare är att framför allt det personliga brevet är ett stort "ligga och fundera på"-objekt. Men nu måste jag ta tag i det eftersom exjobbet börjar närma sig med stormsteg. Personligt brev ska ju vara om mig som person, ska jag då skriva att jag har ett rörelsehinder eller inte? Om jag skulle ha inriktat mig mot t.ex. beräkningsingenjör skulle jag ha varit säker nu, jag skulle inte ha skrivit det, för det skulle inte ha sinkat mig så mycket i mitt yrke och gjort mig till en sämre ingenjör, bara marginellt eftersom jag skriver sämre och långsammare än de flesta andra på dator.

Men nu valde jag ju mekatronik som inriktning, vilket passar mig grymt bra och jag ångrar inte det valet en sekund. Det är bara den lilla detaljen att man jobbar mycket med elektronik och då näst intill förväntas att kunna löda och etsa kretskort, och visst jag klarar av det om det inte är alltför små grejer, men det tar tid, det blir inte bra alla gånger, vissa gånger behövs det ett gäng försök innan jag får till något som funkar, jag är helt klart hindrad av min kropp i vissa av arbetsuppgifterna..

Men å andra sidan, om jag chattar med någon eller mailar med någon som inte har träffat mig in real, och därför inte sett att jag har ett rörelsehinder, inte fan är det första saken jag skriver "Hej! Du vet, jag är rörelsehindrad". Svårt val, en intervju/första möte kan bli lite spännande om jag inte skriver det. Men jag identifierar mig inte med mitt handikapp, det finns så mycket andra saker som kommer före när jag ska beskriva mig själv, än den detaljen att jag har ett rörelsehinder/en cp-skada..

Det finns inget lätt svar, inget rätt eller fel, jag tror inte det iaf; kanske borde jag mixa lite, skriva det till vissa företag men inte till andra när jag söker ex-jobb?

Nu ska jag gå och leta i kylen om jag kan hitta något att göra frulle på, det börjar bli tomt! :P Jag hade gärna varit hemma hela dagen idag och smugit runt i min morgonrock, men jag måste nog ta mig till en mataffär och fylla på lagren! Känns jobbigt :P Och givetvis ska jag fundera vidare, precis som jag gjorde igår kväll istället för att somna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar