måndag 19 september 2011

"Jag vill inte att du ska se att jag har mer att ge, så det här är för din skull"

I helgen har mamma och jag filurat lite om träning och lite annat smått och gott. När jag började träna med elektroderna så hade vi två olika idéer på hur träningen skulle påverka min kropp, antingen skulle det bli rena rama raketmotorn och min kropp skulle bli som himmelriket på rekordtid, eller så skulle jag få mindre effekt än vad de flesta andra får. Något mellanting trodde vi inte på. Och det verkar som att det var alternativ två som låg närmast sanningen. Nu tänkte jag skriva tyvärr men det känns inte riktigt rätt.

Självklart märker jag effekt av elektroderna, men inte i form av ökad rörlighet, bara marginellt. Jag märker främst att jag blir mindre spänd när jag inte anstränger mig för att göra något eller för att bara slappna av.

Och varför då? Så här ser jag det: jag tror inte att en kropp med ett funktionshinder kan bli hur bra som helst, den är skadad och kan int.e bli hur bra som helst, det är bara inse, så är det, punkt. Och hur bra den kan bli, oavsett elektroder eller inte avgörs så klart av hur illa det var från början. Hur bra det blir med elektrodena avgörs alltså inte av hur illa det var innan elektrodtiderna utan hur långt på resan man redan kommit. Om man har tränat som en tok och kommit ganska så långt med kroppen utan hjälp av elektroder så är det klart att effekten med elektroderna kommer bli mindre markant.. Som en liknelse kan vi ta löpning, om vi säger att det kommer en ny superduper träning för löpare som gör all träning lättare och resultaten skjuter i höjden så är det klart att den procentuella och absoluta förändringen kommer bli större för den som ligger och springer halvfort(och efter kan springa jättefort!) än för den som redan springer jättefort(och efter kan springa lite(men bara lite) mer jättefort!).

Så jag ska inte vara bitter över att effekten hos mig har blivit mindre än hos de flesta andra utan istället se det som att all träning jag har ägnat mig åt tidigare verkligen har gett effekt och varit grymt bra för mig! Och att många andra behöver elektroderna för att komma dit jag kom utan :) Och just därför passade inte ordet tyvärr inte in ovan för det är ju faktiskt något som är ganska så bra :) Jag använder självklart elektroderna varannan dag även nu men snarare för att bli mer avslappnad, inte för att få mer rörlighet! Men vem vet, raketmotorn kanske startar snart? Min stubintråd kanske bara är längre än de flesta andras? Jag skulle inte ha något emot att säga att jag hade fel :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar