torsdag 28 juli 2011

Spasticitet

är rätt konstigt.. Trots att jag har levt med det i över 23 år så har jag fortfarande inte lärt mig riktigt vad som gör spasticiteten värre eller mindre dålig. Självklart har jag lärt mig vissa knep för att hålla den borta men fortfarande blir jag förvånad lite titt som tätt av den..

En sak som jag tycker är rätt spännande är att det finns en grymt stark koppling mellan känslor och spasticitet! Framför allt:
  • Ilska (Är nog starkaste kopplingen, blir jag riktigt arg far armar och ben lite som de vill :P)
  • Rädsla
  • När man blir ledsen (sorg kändes fel att skriva..)
  • Nervositet (jättebra när man är nervös för något att dessutom bli lite extra nervös för att kroppen ska bli mer spactisk än vanligt, ond cirkel!)
  • Stress! Det går bara inte.
  • Adrenalin! (sätter sig i höger ben mest :P)
  • Trötthet
Den enda "känslan" som inte har ett starkt samband med spasticitet är glädje :) Det är bra tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar