måndag 28 februari 2011

"Sådana föräldrar sådant barn"

"Sådana föräldrar sådant barn" är ett uttryck som stämmer otroligt bra alldeles för ofta.

Idag när jag var och simmade var det en liten snorunge på kanske 5 år som råstirrade på mina ben när jag kom in i omklädningsrummet efter att jag hade simmat. Hade stor lust att fråga vad fan han stirrade på men höll käften. Eller bara påpeka, ja det ÄR ett ben du ser :P Sen efter att jag hade bastat och skulle byta om så satt han med sin pappa precis bredvid där jag bytte om. Ungen som så klart var löjligt bortskämd vägrade att klä på sig varefter pappan säger till honom "Kolla på pojken, han klär ju på sig trots att han bara kan använda en arm, då ska nog du oxå klara att klä på dig".

Nog för att jag tål att höra mycket, men ungefär där går min gräns när man börjar ljuga om hur jag gör något! Jag frågade vad fan han menade, och sa att jag visst kan använda mig av båda armarna. Han menade då att jag bara använde en hand när jag tog på mig kalsongerna. Jag vet inte vad som är värst, att han lägger sig i hur jag tar på mig mina kalsonger (m.a.o. måste han ha suttit och kollat hur jag fick på mig kallingarna :S) eller att han felaktigt anklagar mig för att bara kunna använda en arm! Och nånstans där gav jag upp och insåg att han hade sin bild och att det knappast skulle gå att ändra på den, i hans ögon hade jag helt enkelt bara en arm eftersom den andra knappt duger att göra något vettigt med. Eller det värsta kanske är att han kallar mig "pojken"? Jag var ju trots allt cirka 10 år yngre än honom..

6 kommentarer:

  1. Helt otroligt, jag finner inte ord. Bra att du sa ifrån även om han inte verkar ta till sig budskapet.
    Kram I-L

    SvaraRadera
  2. Ja du Rickhard jag slutar aldrig att förvånas över mänskligheten. Undrar vad han tänkte när du sa åt honom. Jag försöker lära barnen på jobbet att man måste använda hjärnan och tänka innan man säger/gör något. Att de funderar lite, är det här så smart att säga eller göra? Det verkar han INTE ha hört talas om. Barnen på mitt jobb är 4-6 år och en del av dem använder detta............hur gammal sa du att han var? Bra att du stod på dig :) Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. I-L: Nee, det är nog bara inse att han var/är ett hopplöst fall!

    L: Han kanske skulle ha dig som dagislärare under en vecka? ;) Skulle nog göra honom gott! Sisådär mellan 30 och 35 var han!

    SvaraRadera
  4. Ja vad ska man säga.. Vilken jävla idiot. Kanske ville han på nåt sätt säga att du var "duktig" men misslyckades ju uppenbarligen totalt. Tycker det var strongt att du stod på dig å frågade vad han mena. Du är BÄST! :)
    Å han ska strunta fullständigt i hur du sätter på dina kallingar, private area så att säga ;p
    Kram, ses på söndag!

    SvaraRadera
  5. Nja, han var inte den typ av människa som skulle påpeka det om han tyckte jag var "duktig" syntes på hans stil ;)

    Precis, typisk sån grej man borde känna är "lite" över gränsen att lägga sig i! :P

    Det gör vi! :)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med ovanstående att det var bra att du frågade vad han menade!!
    Visst går man och småpratar med sitt barn och ibland kanske man lägger sig i lite vad grannen på affären gör "ketchup, ja hon ska handla ketchup" men sen får det väl räcka... Speciellt på simhallen!
    För i övrigt tycker jag det är jätteroligt att läsa din blogg :-) Jag läser inte allt och inte varje dag men ofta får jag lite grubbel i huvudet när jag läser vad du skriver. Hur tänker jag då, liksom. Roligt att läsa att all träning ger resultat också. Och jag måste säga att jag är imponerad att du ger dig iväg och åker längdskidor, det är ju fan ett projekt bara att hitta skidorna tycker jag. Inspiration!! Heja Rickard!

    SvaraRadera