fredag 26 november 2010

Inerventionsmetoden

Jag måste så klart skriva ett inlägg om det mest spännande och roligaste men även det läskigaste som har hänt mig på länge! Idag har jag haft intro i att använda inerventionsmetoden. Det är en metod som genom att stimulera muskler och leder med elektroder gör att man kan övervinna spasticitet som uppkommer av hjärnskador. Och det bästa med hela grejen är att det verkligen funkar! Men satan vad nervös jag var innan jag fick på mig elektroderna och dom började verka, skulle det funka eller inte?! Det går lätt in på topp 10 av de saker jag varit mest nervös inför hittills i livet!

Men vad hade jag att oroa mig för egentligen? Redan efter så kort tid som 25 min med elektroderna på märkte jag skillnad i hur spänd kroppen var, helt galet! Bland det första som märktes var min vänsterfot som verkligen såg ut som vilken fot som helst, inte det minsta förvriden! Efter det lossade högeraxeln på ett sätt som den aldrig gjort tidigare, den gick liksom att röra precis som jag ville istället för bara som den ville, skitskum känsla.. Helt nytt för mig. Och sen kom det häftigaste av allt när jag reste mig och började gå, jag kan inte riktigt beskriva vad som var annorlunda men annorlunda var det! Överkroppen var stabil och vinglade inte alls fram och tillbaka på det sätt s0m den brukar. Och det utan att jag gick med krycka :)

Tänk vilka mirakel 12 stycken elektroder som är placerade på noga valda platser på kroppen kan göra! Helt otroligt, det är så fantastiskt så att man nästan har svårt att begripa det. Det kan hjälpa så otroligt många människor, mina problem är egentligen lyxproblem om man jämför med hur mycket hjälp vissa andra skulle kunna ha av detta! Om ni inte redan sett det så kika på följande klipp från när Fredrik Lundqvist är med svt:s draknästet, finns även en del 2, kommer upp som rekommenderat klipp när första delen är klar :)



Just det, adressen till hemsidan oxå, www.inerventions.se . Vidare rapporter kommer, jag lovar! På söndag e det dags att använda elektroderna i 1,5 timmar igen :)

5 kommentarer:

  1. Men va intressant! Och coolt att det funkar, lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Ja det e grymt häftigt! Så enkelt och ändå så effektivt! Syns om några veckor på kusinträffen :)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag oxå hittat din blogg. Jag minns att jag tyckte detta verkade mycket bra när jag såg programmet på TV. Vad positivt att du kommit i kontakt med det. Verkar ju som om det redan funkar och lycka till framöver.

    Ses på kusinträffen.
    Kusin Sofia

    SvaraRadera
  4. Kul :) Jag missade det faktiskt när det gick på tv, men läste om det i RBU:s tidning för ungefär en månad sen! Ja det har det gjort, man är inte direkt bortskämd med att märka av resultat så här fort från nån träning!

    SvaraRadera